metadon
IVO
Dobrý den,
chtěl bych Vás poprosit o radu. Po 16 letech a metadonu (do Vánoc jsem užíval 35 ml), se mi povedlo snížit na 18 ml. Tedy 90 mg. Chtěl jsem začít snižovat rychleji. O 2 ml týdně ale paní doktorka mi to "nedovolila." Že je to moc rychlé a vpodstatě mě "donutila" na dávce 90 mg měsíc vydržet a pak snižovat nejrychleji 1 ml týdně. Abstinenční příznaky nemám. Ona tvrdí, že takhle rychlé vysazení mi prostě nedoporučuje a ani mi jej "nepředepíše".. že mě to rozhodí a nedám to. Je pravda, že simultárně užívám dlouhé roky i Rivotril v dáce 4 mg denně a Zoloft 100 mg.
Nebídla mi ale alternativu v podobě Zubsolvu. Resp. doporučila nesnížit metadon a hotovo ale nastoupit z malé dávky (30 mg) na Zubsolv a až ten posléze vysadit. Vypadá to, že s jejím plánem nic neudělám.
Je to správný postup? A proč myslíte, že nechce, abych snižoval podle sebe rychlejším tempem? Dal jsem si novoroční předsevzetí, že do léta budu bez opiátů. Beru sice od gymplu a je mi 35 ale jsem zdravý a odhodlaný. Trochu nepohodlí vydržím. A onen Zubsolv? Vidíte v tomhle postupu nějaký smysl, nebo si mě chce jen udržet na lécích, co nejdéle?
Moc děkuji a pěkné svátky!

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den, Ivo,
moc se omlouvám, že jste musel čekat na odpověď. Chci ocenit, jak jste se rozhodl a jdete si za svým slibem. Zcela mi však nepřísluší posuzovat vhodnost správného postupu vysazování metadonu s ohledem na neznalost celé situace a Vašeho stavu po somatické či psychické stránce. Vaše lékařka se drží doporučeného farmakologického postupu vysazování, který je uveden ve Standardech substituční léčby. Vysazování metadonu má dlouhodobější charakter, kdy se uvádí i doba až 6 měsíců, ale samozřejmě moůže to být i rychlejší schéma vysazení. Lékařka však bere na sebe zodpovědnost při případných zdravotních komplikací ohrožující Vás na životě. Rychlejší vysazování je bezpečnější variantou při hospitalizaci, kde jste pod dohledem zdravotnického personálu. Při snižování dávky metadonu může dojít k riziku, že si budete svůj stav kompenzovat jinýmí látkami a to i třeba benzodiazepiny, které mohou ovlivnit základní životní funkce, ale i může ovlivňovat i psychický stav. Při postupném snižování by měl být efekt vysazení výraznější. Odvykací stav na metadonu je sice slabší než u heroinu, ale trvá delší dobu. Přechod na substituční preparát buprenorfin může být postupem, který je více bezpečnější medikací a může se tedy i rozvolňovat více kontakt.
Když vezmete, jak dlouho jste užíval nealkoholové drogy, tak mi přijde zbytečné mít na sebe tlak s rychlým vysazením. Stejně ve výsledku musíte nejvíce práce odmakat sám a vysazením metadonu či Zubsolvu to nekončí. Přijdou chutě nebo stavy, kdy budete chtít řešit věci navyklým způsobem a Vy potřebujete tyto situace zvládnout. Vedle toho máte podpůrnou léčbu i benzodiazepiny, která může být riziková do budoucnosti v potenciální závislosti. Zkuste věřit i odborné pomoci, jak nyní své lékařce, tak i následně bych Vám doporučila pokračovat v adiktologickém poradenství a nebýt na to sám.
Držím Vám palce a pokud budete chtít sdílet Vaše další kroky, budu jen ráda.
HS