Kokain, léčba
Nxx
Zdravím, můj dotaz se týká odvykání na kokainu, jaké jsou formy a postupy.
Situace je taková, že kokain užívám každý víkend, málokdy je víkend bez kokainu. Nejdřív tomu předchází alkohol a s ním potřeba kokainu. Když dojde, tak nastanou hrozné úzkosti a musím to zaspat a nejlépe sehnat benzák.
Potřebuju se toho zbavit už jen kvůli špatné finanční situaci.
Ještě mám jeden dotaz a to ten, zda si myslíte, že by pomohla léčba bupropionem.
Děkuji

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Nxx,
díky za dotaz.
Už jen to, že jste si připustil, že z víkendové zábavy se stal problém, je první krok.
Pokud jste rozhodnutý něco měnit, doporučuju začít s návštěvou adiktologa nebo psychiatra, který má zkušenosti se závislostmi. Pomůže Vám nastavit plán - může to být kombinace medikace, terapie a změny návyků. Také můžete důkladněji probrat všechny možnosti léčby, tedy to co by Vám nejvíce sedělo.
Chcete pomoct najít odborníka ve Vašem okolí? Klidně napište větší město ve Vašem okolí a najdeme konkrétního odborníka.
Co se týče možností léčby v ČR (obecně) - máte jich hned několik.
1. Ambulantní léčba - adiktolog, psychiatr
• Ideální, pokud zvládáte běžný denní režim a jste motivován pro změnu.
• Pravidelné konzultace pomáhají postupně měnit návyky, řešit spouštěče (např. alkohol), úzkosti i motivaci.
2. Denní stacionář
• Intenzivnější forma než ambulantní - program většinou přes den, pak se vracíte domů.
• např. https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/stacionar/
3. Pobytová léčba
• Snaží se o vytvoření bezpečného prostředí bez drog, vytvoření pevného režomu, intenzivní terapie...
• Léčba obvykle trvá 2-3 měsíce a může pokračovat následnou doléčovací péčí.
Více podrobnějších informací: https://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
Co se týče bupropionu - určitě bych doporučila vše probrat s psychiatrem. Bez důkladného posouzení bych s nasazením jakékoliv medikace, obzvlášť při výskytu úzkostí, raději počkala. Bupropion může v některých případech úzkost naopak zhoršit.
Budu Vám držet palce a určitě se nebojte napsat, pokud byste měl nějaké doplňující dotazy.
Markéta